Wednesday, January 14, 2009

Doen ze het of doen ze het niet...?

Ok, daar gaan we...
Wat is er van me geworden...
Op de vraag, wat doe je de hele dag daar in Los angeles? Hierbij een antwoord.
De Dag begint vroeg met Eyeworks Hoofdkantoor aangelegenheden.
Elke morgen de mails en de telefoontjes met Amsterdam- en in ieder geval dagelijks met Ronald en Robert een telfooncall om elke dag de hoeken en gaten van het bedrijf mee door te nemen.
Wereldwijd. Voor 15 landen. Met natuurlijk een zeer speciale aandacht voor Nederland-
(laat ik het zo zeggen, ik weet nog steeds in NL bij Eyeworks wie het met wie doet, wie er niet lekker in zijn/haar vel zit, wie wat wil en waarom enz enz.!)

We zijn zo langzamerhand een groot bedrijf aan het worden en dat betekent dat er -elke dag- veel te bespreken valt.
Eigenlijk is elk gesprek met R&R hetzelfde; zowel creatief (programmaas!!) en zakelijk (bankzaken, overnames, cijfers!!):
Het heeft altijd dezelfde 'lading' van 'kansen zien'.
En gevaren natuurlijk.

Een bedrijf is als een mantra. Stay focussed, hoe 'anders' dat nu ook is nu ik hier zit.
(Ik ben dankbaar dat we binnen het team nog steeds zo intensief samen kunnen werken, na al die jaren- en tienduizenden uren!!)
Dan... Is hier de ochtend voorbij en begint mijn 'Amerikaanse dag'.
Soms van een, laten we zeggen, andere orde van grootte.
maar ook hier geldt:
Kansen proberen te herkennen, naar je toe proberen te halen en naar je voordeel om zetten.
Klinkt misschien een beetje 'hollow', maar elke ondernemer zal dit herkennen.
Kansen met 3Ball hier, ontwikkelingen binnen mijn eigen team bij Eyeworks USA en voortdurend nieuwe mensen ontmoeten en het netwerk vergroten, iets wat in deze giga-markt o zo nodig maar o zo 'time consuming' is!
En...Af en toe heb ik het gevoel dat ik weer opnieuw ben begonnen...
ziehier een voorbeeld:
Wij hebben de wereldwijde distributie-rechten van een programma dat in Nederland op de buis is (ned 3).
Het heet:

40 Dagen Zonder Seks.

Van de EO, Arie Boomsma presenteert het; toen ik het op de televisie zag, was ik meteen enthousiast en we hebben de rechten binnen gehaald voor de distributie.

Het was gewoon goed gemaakt, met een goed vertrekpunt:
Vertel teenagers dat ze 40 dagen geen (enkele vorm van) seks mogen hebben- en het gaat vervolgens natuurlijk alleen maar over seks.

Als de casting goed is, je zorgt voor een aantal elementen in het verhaal, en je het volgt met de camera, heb je een échte kijk 'in de keuken van de seks-beleving van de jeugd van nu'- iets wat natuurlijk leuke televisie geeft.
Ik heb het hier gepitched aan MTV.
nog een keer:
Ik heb het EO programma hier in Hollywood gepitched aan MTV.

Ze vonden het 'appealing, but you need to attach celebrity-talent'.
Dit kan 2 dingen betekenen:

1.'We vinden er geen hol aan, lazer op.' (zeer reele mogelijkheid).
Of...
2. 'Het zou kunnen als je met het juiste talent terug komt.'

Omdat ik het eerste geen optie vind, gaan we voor mogelijkheid 2.
Enter...:

Heidi & Spencer.
Dé gezichten uit de MTV-megahit show The Hills;

Een 'soft-scripted' -reality show die zich geheel en al afspeelt in de wondere wereld van de young, good looking & fabulous people die naar Hollywood zijn gekomen om 'het te gaan maken' in de mode-wereld in dit geval.
Heidi en Spencer dus.
Toen ik het goed en wel door had, had ik een afspraak bij de William Morris Agency- die ook ons als bedrijf representeren- met Speidi (zoals ze door de tabloids genoemd worden en vergis je niet, ze zijn hot property!!).

Wij erheen, nog even goed ingelezen in hun leven (jaja); helemaal klaar voor de 'kill'.
Aan hen het format gepitched, Spencer uitgelegd hoe goed het voor zijn carriere zou zijn, Heidi verteld dat ze de titelsong voor haar rekening mag nemen, etc etc.
Spencer vond het meteen 'awesome', Heidi was meer benieuwd hoeveel tijd het haar zou kosten.
Maar..het kwam goed aan.

Binnen 15 minuten stond ik weer buiten ('never buy back the car', zoals de Amerikanen zeggen....)
Dus, next steps...
De initiele reactie van de agent was positief. We wachten op de officiele feedback van zijn manager. En haar manager. Aan de agent. En van de publicist. Aan de agent, die ons dan weer belt.
Als dat allemaal positief is, zullen we een if/come deal met ze maken- met hun lawyer ongetwijfeld. Als we daar dan uit zijn, gaan we door naar de volgende ronde...:
Terug naar MTV, mét Heidi & Spencer attached als 'hosts'...
Dus..
Wat doe je de hele dag in Los Angeles?
Nou, onder andere dit dus.
Ik heb 2 baantjes eigenlijk...

PS Ik weet niet of het gaat lukken, maar áls dit hier op zender komt, zullen we het format ook in andere markten kunnen 'uitrollen'! Hierbij de (leuke) trailer:

No comments: