Sunday, January 25, 2009

NBC (en een vurig Fuck you...)

Afgelopen week bij NBC geweest. Gepitched.
Was een belangrijke afspraak, want mijn eerste onmoeting met de nieuwe eerste man die over non-scripted gaat en eindverantwoordelijk is.
(na Ben Silverman dan, over hem later meer).
Deze nieuwe man, die pas sinds een week 'in office' is, komt van BBC America (onder andere) waar hij verantwoordelijk was voor de 'juggernaut' Dancing With The Stars. Hij vervangt Craig Plestis, met wie wij als bedrijf altijd een goede relatie hebben, mede door het mega-succes van Biggest Loser.
Deze Plestis is op een 'overall deal' gezet door Universal (moederbedrijf van NBC) wat zo veel inhoudt dat hij op een zijspoor is gzet.
Door deze move, is zo'n beetje de hele afdeling onder Plestis vervangen. Behalve Jason Dinsmore dan.

Maar Libby Hansen is weer wel weg.
Maar goed, my point is:

Wat een 'dynamische' markt is dit. Net zoals in Nederland zijn er op televisie-gebied maar een paar 'echte' beslissers. Alleen hier heb je zo ongelooflijk meer zenders. en...
Er gebeurt ongelooflijk veel op het gebied van; nieuwe mensen 'in', oude mangement 'out'.
Het is belangrijk om te voelen hoe 'de hazen' lopen. Om een gevoel te krijgen bij 'wie wat waar'.
En das een hele opgaaf.
Het is veel lullen met mensen uit de industry; showrunners en agents, heel goed de dailys lezen; VARIETY en de Hollywood Reporter en ook de weblogs in de gaten houden;Natuurlijk gaat mijn agent mee naar de pitch; Hans Schiff van William Agency: topper.
Er is hier een aantal sites die haarfijn bloot leggen wat er speelt in de markt.
Let me re-phraise..:
Wat er speelt in de scripted markt.
Daar gaat het voor 90% over.
TV drama (en feature film natuurlijk).
Ik kan er (nog steeds) niet over uit hoe weining aandacht non-scripted krijgt. Terwijl ook in die markt alleen in de US al honderden miljoenen omgaan.

Het is gek, maar De Amerikaanse televisie traditie komt voort uit mooi tv drama, sitcoms, nieuws en natuurlijk sport.
Al het ander wordt ALTERNATIVE genoemd...(eerlijk is eerlijk; John de Mol heeft een belangrijke rol gespeeld dat genre hier op dekaart te brengen met Big Brother).

ALTERNATIVE!!

Can you believe it.
Als je dus op de 'lot' van UNIVERSAL-studios komt, waar de offices van NBC zitten, álle grote films worden opgenomen, de televisie-studios zitten, waar Jay Leno vandaan komt etc etc) dan wordt je doorverwezen naar de offices (je zoeken) van Alternative.

Waar ik dus mijn afspraak had.

En een fantastische meeting had met die Brit, die dus gaat over alles wat er op alternative gebied komt bij NBC.

Leuk dat het een Brit is!
35 jaar oud. Boom van een gozer.
Op een gegegeven moment zat ik zo in mijn verhaal, hij regareerde en brabbelde iets over 'budget' dat ik hard (en duidelijk) FUCK YOU tegen hem zei.
(zijn hele team doodstil; er zitten altijd 3 of 4 mensen bij..)

Iets waar we allebei een beetje van schrokken (zo op een eerste afspraak bij de big boss).
Maar... Verdomme, ik meende het wel.
Hij wéét dat het een goede show is voor zijn zender...
Hij vond het ook prachtig dat ik me liet gaan. And he 'gets' the show.
Wordt vervolgd...
(PS en meteen na de afspraak een SMS-je van mij aan zíjn grote baas; Ben Silverman';
Ik:
THIS SHOW IS AN ADVERTISERS WET DREAM..!!
ben:
U ROCK!!!

No comments: