Saturday, November 29, 2008

Pa


Elk mail-verkeer dat ik met mij vader heb, wordt afgesloten met
'succes in Amerika, nu officieel een derde wereld-land'
...of woorden van dezelfde strekking.

Het klopt natuurlijk.
Wat is de wereld gek geworden.
Amerika voorop.
Ik begrijp er niets van; hoe is het zo ontzettend, zo snel, zo fout gegaan met de economie...
Ik sta er zelf middenin en maar snap het niet.

Ok, krediet crisis en dat werkt door voor iedereen, maar allejezus wat een bende is het overal.

(Ook wel, in beperkte mate, in het reservaat Beverly Hills te voelen.
Terwijl 90210 toch wel het stukje dierentuin is, waar de vogelgriep aan voorbij gaat zal ik maar zeggen, ook hier voel je de 'zwaarte' van de malaise.
Winkels zijn leger, restaurants minder vaak vol etc...
Verder niet.)

Maar als je dan het nieuws ziet op televisie...

Eigenlijk het hele nieuws gaat over de crisis.
En verder wat nietszeggende kijkcijfer non-nieuws:
Een celebrity die een homeless shelter bezoekt, de kerstboom in winkelcentrum the Grove en meer van dit geneuzel...
Verder geen enkel woord over 'Belangrijke Zaken in de Wereld'.
Een oorlog bijvoorbeeld.
Eigenlijk ook zoiets onvoorstelbaars...dit land is in oorlog!!
Sterker nog.. 2 stuks tegelijkertijd!
Irak
Afghanistan.
Maar je ziet er geen reet van. Niets!
Het viel me opeens op dat tijdens Thanksgiving ik de soldaten op lokatie televisie-boodschappen zag geven voor het thuisfront. Maar verder is er nul andacht voor alles wat Bush heeft achtergelaten:
men schaamt zich hier dood.

Wat hij in 8 jaar presidentschap verkloot heeft..
Niet te bevatten.

Amerika derde wereld-land..
En het wordt nog erger als ik Rienk Kamer mag geloven.
En dat mag ik (hij voorspelde 2 jaar geleden dat we de ergste economische crisis tegemoet gingen in a long, long time... )
Hij voorspelt een allejezus moeilijke economie hier, met een dollar die naar de 1.80 gaat ten opzichte van de euro.
1.80!!

Het einde is nog lang niet in zicht, als zelfs de backbone van waar Amerika voor staat er zo slecht aan toe is, dat er nu zelfs getoornd wordt aan datgene dat Amerika heeft groot gemaakt;
de vrije markt werking.
De Grote 3 (GM, Chrysler en Ford) moeten in de lucht worden gehouden door de Staat.
Door wie?
De Staat!!

Hoe is het mogelijk; dit land is zijn kompas kwijt.

En toch..
Gisteren met Daan bij het basketball geweest.
Uitverkocht Staples Center.

Een andere kant van Amerika waarin het uitblinkt: SHOW & SPEL.
Wat een heerlijk spektakel. Echt genieten.
De opbouw vooraf is echt subliem, de muziekkeuze, de sfeer, de 'build up'; de totale opbouw naar de climax:
Nee.
Dat is niet als de spelers opkomen van het home-team.

Ik realiseer me dat de climax is, als het volkslied wordt gespeeld.
Gisteren door een (waanzinnige) jazz- saxphonist.

Staples Center totaal donker, sax-player in de spotlight, 20 duizend man die luisteren, voelen wat er gebeurt.
Het volkslied.
Iedereen staat en maakt deel uit van The Anthem.
Echt kippevel.... alleen die sax en al die mensen....samen gebracht door die song...

Call me pathethisch maar het kwam echt aan.

Pa, het mag dan een derde wereld-land zijn, of worden of geworden zijn...
Maar dit land heeft wel iets volstrek unieks.

Het heeft een volk dat gebonden is door Amerika.
230 miljoen mensen die allemaal onvoorwaardelijk geloven in de US of A.
En dat maakt dit land nooit tot een derde wereld land...

Misschien nu even, maar door dat besef en die onderlinge, ongeschreven brothers-in-arms mentaliteit heeft Amerika een ongelooflijke power....

They'll be back.

No comments: